Beknopte informatie over de historie van het comité
(Heeft u aanvulling en/of wijzigingen laat het ons dan weten )

 

Vanaf de eerste ronde in 1961 tot en met de ronde in 1982 zijn er veel mensen betrokken geweest bij de oprichting en organisatie van deze ronde zoals de heren; L. Luchies, G. van Helden, A. Roodnat, , S. Drinkwaard, Pleun Stout, T. van Gurp en Cees Helmink. In 1983 werd de ronde om organisatorische reden niet verreden.

Op zaterdag 5 oktober 1974 en woensdag 10 september 1975 werd er uitgeweken naar het Wassenaar van Opdampark waar niet alleen de amateurs achter de derny’s reden, maar ook de profs die een criterium van 100 km reden. Eddy Merckx won in 1974 en Hennie Kuiper in 1975. In 1984 werd er onder impuls van de heren S. van der Hoek, M. v.d. Ruit,  J. Iedema en Gerben Schreurs opnieuw een wedstrijd georganiseerd. Vanaf 1984 werd er op een enkele uitzondering na gereden op de donderdagavond.

De wedstrijden werden vanaf 1961 tot nu aan toe ( 2016 ) verreden op zes verschillende parcoursen verspreidt door Hendrik Ido Ambacht. Het eerste parcours was aan de Graaf willemlaanvan GodewijckstraatP.c hoofdsingelPaulusweg Graaf willemlaan, waar ook de start en finish was.

Daarna werd gereden in de wijk Kruiswiel met start en finish aan de Jan Wissenlaan – AntoniuslaanGerard Alewijnstraatvan DuyvenvoordelaanPompe van Meerdevoortsingel. – Jan Wisselaan. het parcours had een lengte van 1400 meter. Hier werd gereden tot en met 1984. Omdat de Antoniuslaan op de schop ging werd er uitgeweken naar het Banckertplein.

De start en finish was aan het Wassenaar van Opdampark – EvertsenstraatPiet HeinstraatAert van NesstraatAdmiraal de Ruyterlaan en weer Wassenaar van Opdampark.

Op donderdag 3 mei 1990 werd er in het kader van de bevrijdingsweek een Derny-omnium verreden bestaande uit: een rit in lijn, afvalwedstrijd, keirin-sprint en een dernyfinale wedstrijd gereden aan de Graaf Willemlaan met keerpunten bij de Petrakerk en van Godewijkstraat.

Vanaf 1985 werd er gereden in de wijk centrum met start en finish aan de Admiraal de Ruyterlaan dan TromplaanWitte de Withstraat – WeteringsingelReewegSandelingenstraatvan der EindestraatScheltingastraat – Nibbelinkstraat overgaand in weer de Admiraal de Ruyterlaan. Door werkzaamheden aan de straten in de wijk en het parcours moest er  eind 2008 naar een ander parcours uitgekeken worden voor de wedstrijd van 2009.

Dat werd in 2009 het parcours waar we nu nog gereden wordt met start en finish aan de Reeweg t.o. de sportvelden. De eerste editie werd nog gereden via Wassenaar van Obdampark maar vanaf 2010 is het parcours als volgt; Reeweg met start en finish, dan Admiraal de RuyterlaanWeteringsingelWitte de Withstraatvan Galensingel en weer Reeweg. Het huidige parcours heeft een lengte van 1200 meter. Het parcours is goed bereikbaar en heeft bij start en finish een prachtige locatie voor de sponsors en toeschouwers die hier terecht kunnen voor en hapje en een drankje (zie onderstaande foto’s ).

Zoals is te lezen in onderstaande krant van donderdag 1 juli, was de ronde van 1992 bijna de laatste in Hendrik Ido Ambacht geweest omdat de toenmalige organisatie besloot er plotseling mee te stoppen.
Door snel optreden van een zestal wielerliefhebbers kon er op donderdag 1 juli 1993 toch nog gestart worden
voor twee categorieën op het zware 10 bochten tellende parcours met start en finish aan de Admiraal de Ruyterlaan. In een erg korte tijd moesten de mannen zorgen voor vergunning, sponsors, dranghekken, contacten
met KNWU enz enz. Nu Juli 2018 is het al weer de 25e keer dat het inmiddels meer leden omvattende comité de wedstrijden organiseert.

Op de foto de vier initiatiefnemers van de doorstart van de Slag van Ambacht v.l.n.r. Jilles Spruit, Kees de Hartog,
Arie van den Berg en Jaap van Vuuren. Niet op de foto Erik van Oers en John Idema.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Scroll Up